هومن بحرینی

هومن بحرینی

ادمین سایت

لوگو چیست؟ و چرا مهم است؟

یک لوگوی خوب، سنگ بنای اصلی برند شماست. لوگو کمک می کند تا مشتریان درک کنند که شما چه کاری انجام می دهید، چه کسی هستید و به چه کسی ارزش می دهید. این مسئولیت زیادی بر روی یک تصویر کوچک است!

به زبان ساده، لوگو یک نماد مختصر از نام به همراه اشاره به حوزه کسب و کار، برای حک شدن در ذهن مخاطبان است. دقت کنید در ایجاد لوگو حداقل ها مهم هستند زیرا قرار است در زمان کوتاه در ذهن مخاطب (بیننده) جذابیت، زیبایی و مفهومی را انتقال دهد.

برای شناخت یک کالا تاثیرگذاری لوگو بسیار حیاتی است. اگر لوگوی یک موسسه خوب طراحی شده باشد کلیه خصوصیات بصری و مفهومی آن را با یک نگاه به بیننده منتقل نموده، انتظاری که شخص از یک برند دارد را برآورده می نماید. در طولانی مدت نیازی به تشریح فراوان اهمیت شرکت یا کالای مورد ارائه را برطرف می نماید. یعنی لوگو به جای تمام مشخصات شرکت یا کالای مورد نظر سخن می گوید و به طور آشکار باعث جاذبه افراد و گروه‌های هدف می‌گردد.

لوگو

هدف لوگو چیست؟

در یک جمله کوتاه می توان گفت هدف از طراحی لوگو، سرعت بخشیدن به ثبت و ماندگاری لوگو در ذهن ها و دیده شدن برند در مسیر دلخواه صاحبان و مدیران تجارت ها می باشد.

زمانی که مخاطبین با طراحی لوگویی جذاب رو به رو می شوند در زمان کوتاهی متوجه مفهوم کلی در طراحی آن می شوند که طرح و پیام لوگو را به خاطر میسپارند.

چرا به لوگو نیاز داریم؟

به تجربه و البته نتایج آماری ثابت شده است که افراد (مخاطبین) به شرکتی که لوگوی خوب و استانداردی داشته باشد، بیشتر اعتماد می کنند. همچنین روابط تجاری بهتر در میان رقبا یا شرکای همسوی بازار از مزایای داشتن یک لوگوی مناسب است. به هر حال نام نیک و ظاهری فاخر، همیشه در یاد می ماند.

مخفی کاری در لوگو نداریم!

بسیاری از افراد وقتی میخواهند لوگو داشته باشند؛ تمایلی عجیب دارند تمام اسرار جهان را در آن پنهان سازند!

در بسیاری از لوگوهای موجود در بازار میتوانید مصداق این جمله را مشاهده کنید. چند پیامی یا چند مفهومی آفت اولیه لوگوهای مبتدی است و بیشتر باعث اشتباه در مخاطب می شود.

عجله نکنید؛ با گذشت زمان و از طریق تعاملات مشتری با برند شرکت ، معنا و مفهوم به لوگو اضافه خواهد شد.

نمونه چند لوگو

اهمیت لوگو چیست و چه چیزی را منعکس می نماید؟

لوگوها چهره کسب و کار، محصول یا خدمات شما هستند. وقتی که شما سعی دارید که یک کسب و کار را به یاد بیاورید غالبا اولین چیزی که به یاد می آورید لوگو است. وقتی که شما یک لوگو را مشاهده می کنید بلافاصله آن را به خاطرات، تجربیات و نام برند ربط می دهید.

لوگو باعث می شود که برند فورا قابل تشخیص باشد. لوگویی که به خوبی طراحی شده است همیشه به یاد ماندنی خواهد بود و به مشتریان کمک می کند تا نام برند را به یاد داشته باشند. شکل ها و رنگ ها همیشه روی مغز انسان تاثیر می گذارد و باعث می شود راحت تر فرآیندها را به یاد بسپارد.

این بدان معناست که اگر لوگوی شما منحصر به فرد باشد. و به راحتی قابل تشخیص باشد فرد می تواند به راحتی شرکت شما را به یاد بیاورد. و بار دیگر از محصولات شما استفاده کند و شما را به دوستان معرفی کند.

تاثیر طراحی لوگو روی تصمیمات ما چیست؟

از همان روز اول ما یک کتابخانه بصری در ذهنمان ایجاد می کنیم. شروع به ارتباط دادن فونت ها، شکل ها و رنگ ها با احساسات و اشیاء خاص می کنیم. با نگاه کردن به یک لوگو ما بلافاصله قضاوت می کنیم و کسب کار، محصول و یا خدمات را به نحوی خاص درک می کنیم.

اگر یک لوگو خدماتی که ما به دنبال آن هستیم را نشان بدهد و بتوانیم با آن ارتباط برقرار کنیم. با این شرکت مشارکت خواهیم کرد و محصولات و خدمات خود را از آن خریداری خواهیم کرد. به همین دلیل ضروریست که لوگو به درستی کسب و کار را نشان دهد و مخاطبان مناسب را جذب کند. لوگو انتظارات شرکت را نشان می دهد و اگر نتواند مردم را جذب کند زمان و پول هدر می رود و مردم به مشتری تبدیل نمی شود.

طراحی لوگو Rocks & Road  نمونه خوبی از نحوه نمایش درست یک کسب و کار از طریق طراحی لوگوی خوب است. شکل ها و رنگ ها همیشه روی مغز انسان تاثیر می گذارد. و باعث می شود راحت تر فرآیندها را به یاد بسپارد. این بدان معناست که اگر لوگوی شما منحصر به فرد باشد و به راحتی قابل تشخیص باشد. فرد می تواند به راحتی شرکت شما را به یاد بیاورد. و بار دیگر هم از محصولات شما استفاده کند و شما را به دوستان معرفی کند. لوگو انتظارات شرکت را نشان می دهد. و اگر نتواند مردم را جذب کند زمان و پول هدر می رود و مخاطب به مشتری تبدیل نمی شود.

 

در اولین ارتباط قوی باشید

بسیاری از شرکت ها در جهان، فرصتی کوتاهی برای جذب مخاطبان دارند. اگر یک لوگو نتواند در دنیای دیجیتال امروز مخاطبان را تحت تاثیر قرار دهد؛ مخاطبان سریع به جای دیگری می روند. برخی از صاحبان کسب و کار که در ابتدای شروع کار خود اگر یک لوگوی ارزان و مبتدی استفاده می کنند. از میزان تاثیر اولین ارتباط، که در ذهن مخاطب ایجاد می شود بی خبر هستند.

لوگو همان برند نیست!

به مجموعه فعالیت های تجاری، اجتماعی یک شرکت تجاری در بازار و رفتار شما با مخاطبان هویت برند را تشکیل می دهد. هر چند در مواردی لوگو میتواند از طریق مسئولیت پیام رسانی خود یکی از پیام های تجاری یا ارزش های سازمانی برند (شرکت) را منتقل کند.

تفاوت لوگو و برندینگ

به زبان ساده برند وجه تمایز نوع ارایه خدمت، ارزش های سازمانی و … از رقبا است. که باعث می شود نام بهتری در بازار هدف بدست آوریم. و در کنار این فعالیت ها لوگو بیشتر نقش نماد موفقیت یا عدم موفقیت برند را در بین مخاطبان دارد.

با اعتماد به دانش طراحان گرافیک در حوزه طراحی لوگو، شما قادر خواهید بود یک لوگوی قوی برای کسب و کار خود ایجاد کنید.

 

چند نکته در طراحی

  • قبل از طراحی لوگو تحقیق کنید که رقبای شما بیشتر از چه المانهایی استفاده می کنند
  • در انتخاب رنگ سلیقه شخصی را کنار بگذارید، چون قرار نیست شما فقط این راببینید و بپسندید
  • در انتخاب طراح برای آن عجله نکنید
  • برای طراحی خساست را کنار بگذارید
  • با طراحی کار کنید که سابقه مناسبی در طراحی دارد
  • بدون ناراحتی و خجالت از طراح خود بهترین را بخواهید
  • از کوچکترین مسایل هم چشم پوشی نکنید
  • سلایق شخصی را وارد طرح طراح نکنید فقط بهترین ها را بخواهید
  • در بین رقبای خود متفاوت ظاهر شوید
  • آنقدر تفاوت نداشته باشید که کسی شما را درک نکند

 

انواع لوگو

طراحی لوگو را می‌توان براساس استفاده از عناصری مانند نوشتار، شکل و غیره به سه گروه کلی تقسیم نمود:

    • استفاده از تصویر:

     (آیکون، سمبل، پیکتوگرام) مثل شرکت اپل

لوگوی اپل

  • استفاده از نوشتار: لوگوتایپ، وردمارک: استفاده از نام شرکت و ارائه آن خارج از فونت‌های مرسوم. مثل: لوگوی دیسنی و یا توییتر
  • لوگوی توییتر
  • مونوگرام،طراحی با یک حرف یا حروف اختصاری برند.
  • تایپ بیس: طراحی با نام شرکت یا برند که شکلی گرافیکی را بسازد.
  • ترکیب نوشتار و تصویر(لوگوی ترکیبی): مثل پیتزاهات

لوگوی پیتزاهات

ویژگی‌های طراحی یک لوگو خوب و موفق

طراحی خوب و موفق باید دارای ویژگی‌هایی زیر باشد:

    • اعتبار و سنخیت:

     یک طراحی خوب و موفق باید بتواند ارتباطی دو طرفه و صادقانه بین صاحب لوگو (نام تجاری و برند) و تجارتی که به آن اشاره دارد، برقرار نماید. باید با موضوع، مفهوم و خصوصیات برند هم‌خوانی داشته و معنای خود را به سرعت به مخاطب انتقال دهد.

    • ماندگار و پایدار:

    یک طراحی خوب و موفق باید بتواند در طول زمان همراه با کسب و کار شما تکامل پیدا کند. و ماندگاری خود را با تحمل طرح‌ها و مدهای مختلف در طول زمان از دست ندهد.

    • انعطاف پذیر:

    یک طراحی خوب و موفق باید بتواند به دو صورت سیاه و سفید (تکرنگ) و تمام رنگی چاپ و در سایزهای مختلف مورد استفاده قرار بگیرد. بدون تغییر در ظاهر و معنی و مفهوم آن.

    • منحصر به فرد:

    باید قادر به احراز حقوق مالکیت خود از نظر قانونی باشد یعنی منحصر به فرد و قابل ثبت باشد.

به طور خلاصه طراحی یک لوگو باید ساده و گویا، منحصر به فرد و در ارتباط با موضوع کسب و کار باشد. باید جذابیت بصری داشته و با مخاطب ارتباط برقرار کند.

با یکسان بودن شیوه طراحی در تمام قسمت‌ها ضمن نوآوری هماهنگی تکنیکی ایجاد نماید.

سؤالاتی که باید در ارتباط با طراحی لوگو به آن‌ها پاسخ دهید:

  • خدمات یا کالای ارائه شده توسط شرکت‌تان را چگونه توصیف می‌‏کنید؟
  • اهداف بلند مدت شرکت شما چیست؟
  • رقبای اصلی شما چه کسانی (چه شرکت‌هایی) هستند؟
  • عامل تمایز شما از رقبایتان چیست؟
  • گروه هدف و مصرف کنندگان شما چه کسانی هستند؟
  • تصویر ذهنی از لوگویتان دارید؟ توصیف کنید.
  • آیا برند شما رنگ خاصی دارد؟
  • چه نوع لوگویی را ترجیح می‌دهید (آیکون، لوگوتایپ، مونوگرام و غیره)؟
  • از لوگوی شما قرار است بیشتر کجا استفاده شود (چاپ، رسانه‌ی تصویری، وب و غیره)؟
  • چه میزان بودجه می‌خواهید جهت طراحی لوگو اختصاص دهید؟
  • آیا نیاز به طراحی‌های دیگری با لوگوی جدیدتان دارید؟ با چه موضوعی؟
مرچانت
گنبدوبینار
گرین تراول
گنبدکبود

چرا با ما کار کنید؟

با گرد‌آوری گروهی کاردان و آشنا به مهارت‌های نوین توانسته‌ایم بستری را جهت پیشرفت شما و سازمانتان فراهم آوریم، پس اهداف خود را به ما بسپارید تا در کمترین زمان ممکن بیشترین بازدهی را برایتان به ارمغان آوریم.

تماس با ما

آدرس: اصفهان، خیابان شیخ صدوق جنوبی، 

کوچه ۷، پلاک ‌۱۸

تلفن: 151 97 366 031 | 476 89 366 031 

موبایل: 77 19 062 0912

All Rights Reserved 2018-2020 Gonbad Design.